Podczas porodu będziesz odczuwać ból gdzieś na skali od 0 do 10. Czy wiesz, że istnieje nieinwazyjna i prosta metoda, dzięki której możesz wyraźnie przesunąć się na tej skali w stronę zera?

W Wielkiej Brytanii jest to tak popularne, że wiele tamtejszych szkół rodzenia oferuje jej naukę w programie podstawowym.

Co więcej, ten rodzaj przygotowania do porodu wybrały m.in. księżna Kate i Meghan Markle.

Królewskie dzieci rodzą się w głębokim relaksie!

Ty i Twoje dziecko też możecie tego doświadczyć.

Program do hipnoporodu, inaczej porodu w głębokim relaksie to metoda przygotowująca pary do łagodnych narodzin ich dziecka i skuteczne narzędzie, które pozwala zmniejszyć lęk przed bólem, daje poczucie wewnętrznego spokoju a poprzez harmonizację pracy ciała i umysłu sprawia, że poród staje się łatwiejszy i bardziej łagodny.

Techniki przygotowujące do porodu w głębokim relaksie to po prostu słowa użyte w pozytywny sposób, skoncentrowane tak, aby pomóc Tobie uwolnić się od negatywnych przekonań zastępując je dobrymi myślami mającymi wpływ na reakcje Twojego ciała podczas porodu.

Jak to działa?

Skuteczność tych technik bierze się z połączenia siły wyobraźni oraz możliwości wynikających z neuroplastyczności naszego mózgu. To nie żadna magia, to nauka.

Udowodniono wielokrotnie, że samo wyobrażanie sobie, że używa się konkretnych mięśni powoduje ich wzmacnianie. Dla przykładu podaję wynik jednego z takich badań: Po 4 tygodniach określonych wcześniej ćwiczeń siła mięśni u osób w „grupie fizycznej” zwiększyła siłę średnio o 30 procent, a w „grupie mentalnej” –  aż o 22!

Jak to możliwe?

Otóż regularne wyobrażanie sobie konkretnej czynności wywołuje aktywację neuronów odpowiedzialnych za to działanie; w konsekwencji wzmacniają się połączenia neuronalne odpowiedzialne za pracę mięśni wykonujących to zadanie.

Wniosek: Nasz mózg nie rozróżnia tego, co sobie wyobrażamy od tego, co robimy naprawdę. 

Sportowcy wykorzystują ten fakt podczas rehabilitacji po kontuzjach, gdy są zmuszeni do czasowej rezygnacji z treningów fizycznych.

A jak Ty możesz to wykorzystać?

Jak najczęściej wyobrażać sobie swój dobry poród.

Ale to nie wszystko! Jeśli będziesz regularnie ćwiczyć rozluźnianie mięśni przy pomocy świadomego, głębokiego relaksu, wzmocnisz połączenia neuronowe odpowiedzialne za uwalnianie napięć z ciała i łatwiej będzie Ci się relaksować i rozluźniać w czasie porodu.

Głęboki relaks ma jeszcze jedną ważną funkcję – poprzez otwarcie furtki do nieświadomej części umysłu daje możliwość nadpisania dotychczasowych przekonań związanych z bólem i porodem i zastąpienia ich pozytywnymi sugestiami i afirmacjami.

Zmieniając sposób, w jaki nasz mózg postrzega konkretne bodźce, w tym ból, możemy łatwo zmienić schemat reakcji wywoływanej przez ten czynnik. Innymi słowy możemy zaprogramować umysł tak, żeby reagował na bodziec inaczej, niż wcześniej.

Twoje ciało i umysł mogą się zmieniać i adaptować, jeśli poddasz je odpowiedniemu treningowi. Możesz sama łatwo wykorzystać naturalne zdolności umysłu i nauczyć go, jak reagować na doznania w porodzie w sposób, który da Tobie komfort, poczucie spokoju i rozluźnienie. Regularnie ćwicząc ten efekt w czasie ciąży, wzmocnisz go na tyle, żeby zmienił się automatyczny mechanizm reakcji na doznania podczas porodu. W efekcie skurcze macicy wcale nie muszą być odbierane jako ból.

Jak zmienić „oprogramowanie” swojego mózgu?

Używając odpowiedniego klucza. A tym kluczem jest… głęboki relaks.

Na co dzień nasz mózg pracuje na wysokich obrotach, zwykle na częstotliwościach Beta. Z kolei Alfa to stan szeroko rozumianego relaksu – zadziewa się np. w czasie masażu, kąpieli, w kontakcie z naturą, podczas rysowania i malowania albo innej pracy twórczej, ale też przy rutynowych czynnościach, takich jak prowadzenie auta, mycie naczyń czy oglądanie telewizji. Jest to przyjemny i naturalny dla nas stan, w którym rozgorączkowany w ciągu dnia, analityczny umysł się wycisza a my czujemy rozluźnienie i ulgę.

Podczas głębokiego snu nasz mózg pracuje na częstotliwości Delta.

Theta to stan między snem a jawą, odnotowywany podczas medytacji, ale też zaraz po obudzeniu i tuż przed zaśnięciem.

W hipnozie chodzi o to, żeby umysł w naturalny sposób zwolnił do częstotliwości Alfa lub Theta. Otwiera to drogę do podświadomości  i pozwala zapisać w niej pożądane, pozytywne afirmacje i zmienić ukształtowaną wcześniej matrycę reakcji i przekonań.

Nie musisz obawiać się hipnozy, bo tak naprawdę zapadasz w nią co najmniej dwa razy dziennie.

Ciekawostka – Do 6 roku życia dzieci są w permanentnym stanie hipnozy – w fazie Theta i Alfa. Dzięki temu  zaczytują, przetwarzają i zapamiętują wszystkie informacje z otoczenia, wzorce zachowań oraz akcje i reakcje najbliższych i na ich podstawie kształtują swoje wzorce i budują własne poczucie bezpieczeństwa. Właśnie tak w podświadomości tworzy się unikalna baza danych i matryca zachowań na ich dalsze, dorosłe życie.

Korzyści, jakie daje przygotowanie do porodu w głębokim relaksie:

  • Zmniejszenie lub zniesienie odczucia bólu
  • Większa efektywność porodu dzięki wcześniejszemu uwolnieniu blokad mentalnych
  • Poczucie komfortu
  • Większa pewność siebie
  • Poczucie kontroli
  • Spokój
  • Lepszy kontakt ze swoją intuicją
  • Spokojniejszy start dla dziecka

Program Hypnobirthing Poland

W Polsce dostępnych jest kilka kursów Hipnoporodu. Jednym z nich jest Program Hypnobirthing Poland. Polega on na kompleksowym przygotowaniu do porodu w głębokim relaksie podczas 4 indywidualnych lub grupowych spotkań z instruktorem oraz codziennym odsłuchiwaniu nagrań relaksacyjnych w ciągu dnia oraz przed snem (niezależnie od rodzaju kursu jest to niezbędna część przygotowania do porodu w głębokim relaksie).

Sesje z instruktorem odbywają się średnio co 2 tygodnie. W czasie całego programu jesteś pod jego opieką i masz możliwość korzystania z konsultacji telefonicznych.

Kolejną opcją jest indywidualne przygotowanie do porodu połączone z towarzyszeniem instruktorki jako hipno-douli w porodzie.

W ramach Programu otrzymasz 8 relaksacji ukierunkowanych na konkretne efekty oraz bonus w postaci możliwości skorzystania z tekstu „Hipnotyczny obrót dziecka” jeśli zajdzie taka potrzeba. Na kurs Hypnobirthing Poland najlepiej zgłosić się najpóźniej około 30 tygodnia ciąży.

Co na sesji? Co po sesji?

Wyobraź sobie, że powoli wchodzisz do basenu z ciepłą wodą. Zanurzasz się na  bezpieczną głębokość, a Twoje ciało przyjemnie reaguje… już po chwili czujesz miłe odprężenie w kontakcie z wodą i wiesz, że nie musisz teraz nic robić ani na niczym się skupiać – po prostu pozwalasz wodzie cię unosić. Oddychasz spokojnie i poruszasz ciałem a dzieje się to naturalnie i łatwo. Słyszysz innych kąpiących się, ale to nie ma znaczenia dla tego, co czujesz. Gdybyś chciała, w każdej chwili możesz wyjść z wody. Pływasz dla przyjemności a twoje ciało „przy okazji” nabiera w tym wprawy.  Ciało po prostu wie, jak to robić.

Po powrocie do domu jesteś przyjemnie zmęczona, rozluźniona i jakby lżejsza, a im częściej wracasz na basen, tym lepiej się czujesz; woda ma na Ciebie dobry wpływ a Ty wiesz, że Ci służy.

Program przygotowania do porodu w głębokim relaksie można przyrównać właśnie do takiego bezpiecznego, przyjemnego pływania.

Podczas sesji poczujesz relaks i rozluźnienie – tak jak przed zaśnięciem. Jesteś całkowicie przytomna i odbierasz bodźce z zewnątrz, ale się na nich nie koncentrujesz. Jesteś przyjemnie rozleniwiona a jednocześnie w każdej chwili możesz wstać, coś powiedzieć albo przerwać sesję,

Pamiętaj, że na poziomie biologicznym relaksacja to po prostu spowolnienie fal mózgowych.

Każda sesja  z instruktorem Hypnobirthing Poland  składa się z dwóch części. Po omówieniu kolejnych aspektów związanych z ciążą i porodem przechodzimy do głębokich relaksacji. Uczestnicy układają się wygodnie i słuchają łagodnych tekstów zawierających odpowiednie sugestie i wpływających pozytywnie na podświadomość. Jest to tak przyjemne, że część osób po prostu zasypia. Świadczy to jedynie o skuteczności programu i łatwości, z jaką ciało może zrelaksować się podczas sesji czy słuchania nagrań. Co ważne, sugestie i afirmacje, których słuchasz podczas lekkiego snu zapisują się w Twojej podświadomości jeszcze łatwiej, ponieważ Twój umysł zwolnił i jest jeszcze bardziej wyciszony.

Po każdej sesji z instruktorem para otrzymuje nagrania lub skrypt z tekstami do samodzielnej pracy. Skuteczność programu bierze się z regularności ćwiczeń wprowadzających w głęboki relaks i korzystania z tekstów lub nagrań zawierających odpowiednie pozytywne sugestie i afirmacje porodowe.

Oczywiście nie można ich słuchać podczas prowadzenia samochodu.

Dla jak najlepszego efektu powinnaś słuchać tych nagrań codziennie. Zabierzesz je też ze sobą do szpitala – z powodzeniem możesz ich słuchać na słuchawkach podczas porodu.

Podczas kursu Hypnobirthing Poland nauczysz się między innymi:

  • jak szybko wchodzić w stan relaksu
  • jak skutecznie i łatwo oddychać w poszczególnych fazach porodu
  • jak za pomocą kotwic mentalnych i wizualizacji sterować reakcjami ciała

Wszystkie te wypracowane umiejętności dadzą Ci poczucie kontroli nad ciałem i bólem w porodzie zwiększając tym samym szanse na łagodne narodziny Twojego dziecka.

Program  przygotowujący do porodu w głębokim relaksie to wymierne korzyści nie tylko dla rodzącej mamy, ale i towarzyszącego jej partnera, ponieważ poprzez konkretne narzędzia do wykorzystania daje mu poczucie mocy, sprawczości i możliwość konkretnego wsparcia.

Stan emocjonalny ciężarnej mamy ma, za sprawą hormonów, bezpośredni wpływ na dziecko i przekłada się na jego dobrostan, dlatego poczucie komfortu i wewnętrzny spokój mamy przygotowującej się do porodu w głębokim relaksie liczą się niejako podwójnie.

Jeśli temat Cię zainteresował, umów się na próbną sesję Hypnobirthing w naszej szkole rodzenia.

Uwaga: Alternatywą dla przygotowania do porodu w głębokim relaksie są sesje terapeutyczne z wykorzystaniem technik EFT.

 

Beata Grześkowiak

doula,

instruktor Hypnobirthing Poland

trener EFT i Cellular EFT.