Ciąża to wyjątkowy czas w Twoim życiu, etap wielu zmian. Nie tylko w Twoim ciele zachodzą intensywne przemiany, ale także w sferze umysłu i emocji. Zasługujesz na to, aby czas oczekiwania na dziecko wykorzystać także na wsłuchanie się w potrzeby swojego ciała, naukę relaksacji i wyciszenia. Na złapanie oddechu i wsłuchanie się w oddech. Na zaobserwowanie swoich emocji i skontaktowanie się z nimi. Na naukę radzenia sobie ze stresem. Jednym słowem jest to czas, w którym powinnaś zadbać także o siebie! Joga może wesprzeć Ciebie w cudownej podróży, jaką jest ciąża, a także przygotować Ciebie do porodu, stworzy po nim również podstawę do łagodnego powrotu do formy. Joga w ciąży jest umiarkowaną aktywnością fizyczną, podczas której zwraca się szczególną uwagę na potrzeby przyszłej Mamy, ale także na korzyści dla rozwijającego się Malucha.

Regularna praktyka jogi w ciąży stwarza warunki do podniesienia świadomości ciała i emocji. Przyjęcie pozycji lub wykonanie określonego ćwiczenia wiąże się ze skupieniem na ciele – możesz zaobserwować jego zmieniającą się wraz z ciążą sprawność, jego możliwości, a także ograniczenia.

Zaczynasz uświadamiać sobie zbędne napięcie w Twoim ciele czy zatrzymanie oddechu podczas wysiłku – wyrabiasz więc w sobie nowy nawyk obserwacji ciała i uczysz się właściwie reagować. Dzięki połączeniu ruchu z oddechem, możesz zaobserwować uspokajający wpływ tego drugiego na ciało i emocje. Świadomość ciała, kontrola oddechu, nauka regeneracji i zbudowanie zaufania do siebie, są niezwykle potrzebne nie tylko podczas praktyki jogi, ale także w czasie porodu.

Praktyka jogi w ciąży jest połączeniem doświadczeń ciała, umysłu oraz emocji, jest sztuką integracji wewnętrznej.

Joga na płaszczyźnie fizycznej

Intencją praktyki jogi jest traktowanie naszego ciała całościowo. Ćwiczenia wzmacniają i uelastyczniają mięśnie, znajdując w tym balans. Wspomagają stawy, dla których każdy kolejny tydzień ciąży jest większym wyzwaniem, ponieważ wiąże się ze wzrostem wagi i zmianą środka ciężkości ciała. Na nowo uczą równowagi i utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Przynoszą ulgę biodrom i redukują bóle kręgosłupa. Joga w ciąży to także ćwiczenia, które dbają o zmniejszenie obciążenia mięśni brzucha, kresy białej oraz mięśni dna miednicy – są dla nich w pełni bezpieczne. Praktyka jogi ma na celu zadbanie nie tylko o układ ruchu przyszłej mamy.

Dostosowana do ciąży aktywność, a także prawidłowy oddech, wspomagają pracę jelit i trawienie. Joga pomaga redukować dokuczliwe w ciąży obrzęki, usprawnia krążenie. Nie bez znaczenia jest także dla skóry – przyjęcie pozycji rozciągających, zwiększa jej elastyczność i redukuje ryzyko rozstępów, zwłaszcza w obszarze powiększającego się brzucha oraz bioder, wspomaga ujędrnienie skóry.

Joga na płaszczyźnie emocjonalnej

Joga wspiera odprężenie nie tylko fizyczne, ale także umysłowe i emocjonalne. Zwiększenie świadomości ciała, będące nieodłączną częścią regularnej praktyki, pogłębia także zaufanie do samej siebie, tak ważne zarówno w ciąży jak i podczas porodu. Ćwiczenia oddechowe wspaniale wyciszają układ nerwowy i uspokajają rozemocjonowaną głowę. Zarówno praktyka prawidłowego oddechu jak i relaksacji mają ogromne znaczenie w radzeniu sobie z napięcie, stresem, a także ze zmęczeniem i trudnościami w zasypianiu.

Czym cechują się zajęcia jogi w ciąży?

Podczas zajęć priorytetem jest bezpieczeństwo Twoje i Dziecka oraz Wasz komfort. Uwzględnione są Twoje potrzeby i możliwości, a praktyka opiera się na szacunku do ciała. Nie obciążasz mięśni brzucha, unikasz intensywnych, zamkniętych skrętów zaciskających brzuch, zawsze szukasz dla niego miejsca. Stwarzasz przestrzeń brzuchowi, a więc też Maluchowi, poprzez szersze ustawienie nóg czy otwarcie skrętów. Słuchasz ciała i działasz w tempie, które Ci podpowiada, a kiedy potrzebujesz odpoczynku – pozwalasz sobie na to.

Kiedy praktykować jogę?

W zajęciach jogi w ciąży możesz uczestniczyć od 12 tygodnia ciąży i jeśli Twoje samopoczucie na to pozwala – aż do jej rozwiązania. Odpowiednio dostosowana praktyka jest bezpieczna zarówno dla Ciebie jak i dla rozwijającego się w Tobie Maluszka. Przed rozpoczęciem zajęć skonsultuj się jednak z lekarzem prowadzącym ciążę lub położną, aby stwierdzili brak przeciwwskazań do podjęcia aktywności i dali Tobie i Dziecku zielone światło dla praktyki jogi!

Zajęcia „joga dla ciężarnych” odbywają się w szkole rodzenia Alma Matter, w każdy poniedziałek i środę o godzinie 16:00. Serdecznie zapraszamy do udziału.